Thursday, March 3, 2011

Permulaan Sebuah Kehidupan-Part 10

Detik-Detik Membelai Anak-anakku....(Jan-Nov 09)

Kita bersambung semula setelah aku dh lama gak la tak update blog ni. Baiklah, sekarang ni aku sudahpun memiliki 2 orang cahaya mata yang amat aku sayangi. Adakah bermakna kehidupanku sudah cukup sempurna?Oh, Tidak!..Banyak lagi episod2 kehidupan aku bersama suami dan anak2. Aku masih lagi mencari duit tuk masa depan anak ku walaupun suami ku masih ada. Aku sedang berusaha untuk mengumpul duit tanpa aku menganggu kewangan suami ku. Mungkin ramai berfikir yang aku ni terlalu bodoh sebab kenapa aku tak gunakan saja atau mintak saja duit dari suami. Wahai, kawan2 ku...zaman sekarang ni adalah lebih baik kita berusaha tuk mencari duit sendiri kerana jika berlaku perkara2 yang kita tak ingini yang melibatkan suami adalah lebih baik sekiranya kita bersiap sedia..Mungkin suatu hari nanti kita sebagai isteri akan hidup bersendirian menjaga anak tanpa bantuan org lain. Maka, kita sebagai wanita dan juge isteri perlu berfikiran jauh demi tuk masa depan anak2 dan keluarga. 

Ini adalah sebagai satu contoh...Tetapi jika suami disisi, adalah baik kita sama2 bekerjasama membesarkan anak...Okay! Pejam celik pejam celik lagi sebulan aku dah setahun bekerja di syarikat MLM ni..Sepanjang aku bekerja ini la tempat kerja yang aku rasa aku boleh bertahan dengan bermacam2 dugaan. Tapi, Alhamdulilah..Sebab, semenjak aku kerja kat sini aku dh leh masuk kan anak2 ku ke pusat asuhan tanpa menganggu dan menyusahkan kedua ibu bapa ku lagi. Ini kerana, sudah hampir 3 tahun ibu bapa ku menjaga anak sulongku iaitu Daniel. Pada kawan2, disini aku nak berkongsi satu cerita..

Ceritanya macam ini...Ada seorang makcik tua dlm lingkungan umur 50 tahun. Dari segi kesihatan, dia taklah berapa sihat sgt ada jugala penyakitnya. Dengan keadaan dia yang macam tu, dia masih lagi gagah tuk menjaga 5 orang cucu nya..BAYANGKAN?!!!...Sanggupkah anda melihat mak anda sendiri macam ni?dah la tak sihat, tak larat, lepas tu kena masak pulak tuk anak2 diorg pastu anak balik kerja terus melantak! Yang peliknya, dh la jaga cucu pastu bagi duit kat mak kedekut Nauzubillah!Setelah sekian lama menjaga cucu2 dia, tiba2 sampai waktu dimana badan dan kudrat makcik tu rebah dan tidak bermaya. Makcik ni pun dihantar ke hospital tuk rawatan. Semasa di hospital, doktor bagitahu yang tangan sebelah kanan makcik tu takleh gerak. Kesian betul....Yang peliknya, aku rasa kesian dan simpati tapi anak2 dia macamana ek????tak kesian ke?Kalau makcik tu la mak aku. Aku tak sanggup tgok makcik tu macam tu.. Masalahnya, anak2 makcik tu mampula sangat tuk hantar budak2 tu masuk pusat pengasuh tapi pi hantar juge kat makcik tu tuk jaga...Errrmmmm..tak tahula apa nak jadi sekarang...Jadi kepada, kawan2 ku kasihanila mak kita kerana dh la dari dlm perut sampai kita belum jadi isteri org, mak kita bersusah payah menjaga kita...Jadi, ajarla anak2 kita tuk idup berdikari dan menghormati org tua supaya tidak terjadi perkara2 yang buruk...Ambilah iktibar dari kisah ini....dan sama2la kita mendoakan muga makcik tu sihat walafiat..AMINNNNN.....

No comments:

Post a Comment