Friday, June 17, 2011

Bila kita baik dgn org...Org itu akan buat baik 10x ganda dgn kita...

Sebagai pembuka tirai, hari ni nak cerita pasal org buat baik...Wahai sekalian umat, kalau kita buat baik, org suka tetapi kadangkala org akan ambil kesempatan..so korang rasa, bagus ke buat baik ni?...

Pendapat aku ialah, kita patut buat baik tapi jgn la sampai lurus bendul sgt, kita kena sentiasa peka dgn keadaan sekeliling...seperti, kalau nak org suka kita...jaga la perangai kita..kalau muka tu lawa ke tak lawa ke tapi mulut cam longkang, buat apa kan..so, diam itu adalah cara yang cukup sempurna...cuma sekarang ni masyarakat dah ramai tak ada jiwa atau perasaan hormat...tak kisah la org itu, miskin atau kaya..hormat tu kena ada..kalau takde hormat, org akan pandang serong dan kita hanya akan jadi sbg bahan gelak tawa org...

Dr segi berkomunikasi juga penting sbb, utk mengenali seseorg adalah mememerhati dan membaca cara org bercakap...ada juga yg kurang ajar tapi hati baik...ada juga yg senyap tapi simpan dlm hati...so korang rasa mana lebih baik?...aku mmg mulut bising, nak sound org tapi aku punya sound mmg tepat dan terlus..takda tapis2...so aku prefer, bila perlu bersuara aku akan bersuara..jika tak perlu aku diam..tapi tak semesti nya aku diam, aku makan hati..tak sebenarnya..bila aku diam, kepala otak aku sibuk berfikir...cth mcmana nak cari duit lebih, idea..dan mcm2 lagi utk keluarga...lagi satu, bila kita berkomunikasi secara face to face, eye contact adalah penting...ermmm.....

Byk lagi aku nak cerita pasal topik ni...tapi pendek kata, kalau kita buat baik..org akan suka, hormat dan sayang kita...kalau mulut kita cam longkang, anjing pun taknak dekat....hehehehehe.....


No comments:

Post a Comment